Dynamic Host Configuration Protocol V6

Dynamic Host Configuration Protocol V6

دی‌اچ‌سی‌پی‌وی۶

دی اچ سی پی وی ۶ (به انگلیسی: DHCPv6 ) یک پروتکل شبکه است که برای پیکر بندی میزبانهای IPv6 با استفاده از IPAddress استفاده میشود. پیشوند و/یا پیکر بندیهای دیگر نیازمند به اعمال فعالیت برای شبکه هایIPv6 میباشد. میزبانهای IPv6 میتوانند با استفاده از پیکر بندی آدرس خودکار فاقد حالت یا DHCP v6 یک IP Address به دست بیاورند.

ترجیح داده میشود که از DHCP در جاهایی استفاده شود که مدیریت مرکزی بر میزبانهای ارزشمند است. پیکر بندی آدرس خودکار فاقد حالت به هیچ نوعی از مدیریت مرکزی احتیاج ندارد. پس استفاده از آن در شبکه‌هایی ترجیح داده میشود که هیچ مدیریت در دسترسی وجود ندارد مانند شبکه‌های خانگی معمولی. میزبانهای IPv6 که از پیکر بندی آدرس خودکار فاقد حالت استفاده میکنند نسبت به IP addressهای دیگر ممکن است به آدرس‌هایی نیازمند باشد. دی اچ سی پی وی ۶ می‌تواند برای به دست آوردن این اطلاعات استفاده شود گر چه در پیکر بندی IP address استفاده نمیشود. دی اچ سی پی وی ۶ برای پیکر بندی سرورهای سیستم نام دامنه ضروری نیست. آنها میتوانند پیکر بندی بشوند با استفاده از پروتکل کشف همسایه، که در هر صورت برای پیکر بندی آدرس خودکار فاقد حالت مورد نیاز است. مسیریاب‌های IPv6 مانند مسیریاب‌های خانگی باید بدن هیچ گونه وساطتی و به صورت خودکار پیکر بندی شوند. چنین مسیریاب‌هایی برای استفاده در مسیریاب‌های جریان ورودی تنها به یک IP address v6 نیاز ندارند بلکه به یک پیشوند IPv6 برای استفاده در پیکر بندی دستگاه‌های موجود سمت جریان خروجی مسیریاب نیز نیاز دارند. پیشوند نماینده دی اچ سی پی وی ۶ مکانیزمی برای پیکر بندی چنین مسیریاب‌هایی فراهم کرده است.

عملکرد

شماره پورت‌ها

دی اچ سی پی وی ۶ از پورت ۵۴۶ در سمت کلاینت و ۵۴۷ در سمت سرور استفاده میکند.

مشخص کننده یکتای دی اچ سی پی

مشخص کننده یکتای دی اچ سی پی (دی یو آی دی) از سمت یک کلایت استفاده می شود تا بگیرد یک IP address از یک سرور DHCP6 که دارای حداقل طول ۱۲ بایت (۹۶بیت) و حداکثر طول ۲۰ بایت (۱۶۰بیت) می‌باشد. سابز واقع آن بستگی به نوع آن دارد. سرور دی یو آی دی را با پایگاه داده اش مقایسه می کند و اطلاعات پیکر بندی از جمله آدرس -مدت زمان اجاره آدرس-سرورهای نام دامنه را به کلاینت می رساند. ۱۶ بیت اول دی یو آی دی شامل نوع دی یو آی دی، که خود بر ۳ نوع است. معنی ۹۶ بیت باقیمانده بستگی به نوع دی یو آی دی دارد.

مثال در این مثال لینک محلی اتصال سرور fe80: 0011:22ff:fe33:5566 و برای کلاینت fe80: aabb: ccff: fedd: eeffمی‌باشد. کلاینت DHCP v6 یک تقاضا از fe80::aabb:ccff:fedd:eeff:546 برای ff02::1:2:547 می‌فرستد.

سرور DHCP v6 با یک پیام اعلان از آدرس:

fe80::0011:22ff:fe33:5566 به fe80::aabb:ccff:fedd:eeff:546 پاسخ میدهد.

کلاینت DHCP v6 با یک درخواست از:

fe80::aabb:ccff:fedd:eeff:546 به ff02::1:2:547 می‌فرستد (تمام پیام کلاینت‌ها به این آدرس ارسال می‌شود) بر اساس بحش 13 RFC ۳۳۱۵سرور DHCP v6 پایان می‌دهد با یک پاسخ ازfe80::0011:22ff:fe33:5566 به fe80::aabb:ccff:fedd:eeff می‌فرستد.

استانداردهای IETF

, “Dynamic Host Configuration Protocol for IPv6 (DHCPv6)”

, “Dynamic Host Configuration Protocol (DHCPv6) Options for Session Initiation Protocol (SIP) Servers”

, “IPv6 Prefix Options for Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) version 6”

, “DNS Configuration options for Dynamic Host Configuration Protocol for IPv6 (DHCPv6)”

, “Stateless Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) Service for IPv6”

, “DHCPv6 Lease query”

, “Lightweight DHCPv6 Relay Agent” (LDRA)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *