Session Initiation Protocol

Session Initiation Protocol

پروتکل سیپ یک پروتکل سیگنالینگ ارتباطی است که به صورت گسترده برای کنترل sessionهای ارتباطات Multimedia ،مورد استفاده قرار می‌گیرد. از SIP در کار کنترلی ارتباطاتی همچون انتقال صدا و ویدئو برروی شبکه‌های IP استفاده میشود. پروتکل SIP کنترل شروع، تغییر و پایان session را انجام میدهد. این پروتکل در لایه پنجم OSI کار میکند. این پروتکل از جهت انجام کارهای خود از پیام‌هایی استفاده میکند.

المان‌های شبکه SIP

User Agent: یک واحد منطقی برای ایجاد و دریافت message مانند http در header که شامل پیامهای دریافتی و ارسالی است.

Proxy Server: یک واحد منطقی که نقش میانجی و یا در اصل روتر را بازی میکند زمانی که ما بخواهیم یک سری policy را روی ارتباطات وضع کنیم در واقع از پراکسی سرور استفاده میکنیم.

Registrar: یک SIP endpoint است که درخواست های REGISTER را Accept میکند در واقع زمانی که در یک endpoint رجیستر میکنیم آن endpoint اطلاعات ما را در یک دیتابیس ذخیره میکند.

Redirect Server: یک User agent server است که یک response با کد ۳۰۰ ایجاد میکند که باعث میشود یک کلاینت با یک URI ارتباط مستقیم بر قرار کند.

Sip redirect gateway: یک اینترفیس است یرای ارتباط با شبکه‌هایی با پروتکل‌های متفاوت مثل مخابرات.

Session border controller: یک دستگاهی که در VoIP برای کنترل جریان تماس استفاده میشود و در واقع میتواند کیفیت و کنترل مکانیسم VoIP را کنترل کند.

در سیپ پیامها به دو نوع تقسیم میشود:  ۱:request و ۲: response

مهمترین این پیام‌ها در جدول زیر آمده است:

Description

INVITE

initiate a session between two participants

ACK

the client acknowledges receiving the final message from an INVITE request

BYE

terminates a connection

CANCEL

cancels any pending actions, but does not terminate any accepted connections

OPTIONS

queries the server for a list of capabilities

REGISTER

registers the address in the To header with the server

 

در جدول بالا انواعی از پیام‌هایی سیپ که جهت ارتباط سگنالینگی بین سرور و کلاینت رد و بدل میشود دیده میشود.

به عنوان مثال:

  1. پیام INVITE: یک request است و هنگامی که یک شماره گرفته میشود و این شماره در PBX تبدیل آدرس IP شده و این پیام برای مشترک مخاطب ارسال میشود و درخواست ارتباط مینماید در صورت قبول پیشنهاد جهت برقراری تماس از طرف تماس گرفته شده تلفن او زنگ میخورد
  2. پیام ACK: یک response است که این پیام در صحت رسیدن بسته‌های SIP با استفاده از پروتکل TCP به ما اطلاع رسانی میکند.
  3. پیام BYE: یک request است و این پیام پس از گذاشتن یکی از گوشی‌های طرفین از طرف همان مخاطب برای مخاطب دیگر ارسال میشود که حاوی اطلاعاتی مینی بر عدم حضور طرف مقابل برای مکالمه میباشد.
  4. پیام CANCEL: این پیام تنها پیامی است که توسط پروکسی سرور صادر میشود و در آن بیان میشود که تماسی که در حالت معلق است قطع شود سپس نیز پیام BYE صادر میشود که هر دو این پیام‌ها REQUEST میباشد.
  5. پیام OPTIONS: این پیام یعنی که از (U.A)که مخفف(USER AGENT) یا (P.S) که مخفف (PROXY SERVER) است، خواسته باشیم که توانایی‌های خود را بیان کنند و یک REQUEST میباشد.
  6. پیام REGISTER: یک request است و این پیام حاوی اطلاعاتی است که از سمت کلاینت به سرور جهت معرفی خود به آن صادر میگردد. در این پیام اطلاعاتی از جمله IP,PORT ,OPTION و… را مورد پیشنهاد قرار میدهد.

البته این پیام‌ها گوشیه‌ای از پیام‌های SIP است و به عنوان مثال بیان شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *