Network Time Protocol

Network Time Protocol

بعضی از برنامه‌هایی که در سرور نصب می‌شوند ممکن است حساس به مولفه زمان باشند به عبارتی در یک شبکه ما به دنبال آن هستیم که کلاینت برنامه با سرور اختلاف زمانی بسیار کم در حد یک ثانیه و حتی کمتر از آن داشته باشد. برای آنکه این اختلاف زمانی را کم کنیم از ابزار Time server بهره می‌گیریم، پس از راه‌اندازی Time Server به سراع تنظیم کلاینت‌ها می‌رویم و طوری آن را کانفیگ می‌کنیم که زمانشان را از Time Server بگیرند. در واقع کلاینت‌ها درخواستی که مبنی بر دریافت زمان است را در قالب فرمت پروتکل زمان شبکه (به انگلیسی: Network Time Protocol) به (اختصار NTP) ارسال می‌کند و پاسخ را نیز از Time Server با همین فرمت دریافت خواهد کرد.

برای گره‌هایی که متصل به دامنه اینترنتی‌اند، PDC به عنوان یک Time Server عمل می‌کند و سایر کلاینت‌ها Time خود را با زمان این سرور (رایانه) کانفیگ می‌کنند. زمانی که ترافیک شبکه زیاد باشد، به Time Server ایراداتی وارد است ]به دلیل آنکه رسیدن Time از Time Server به کارخواه خود زمانبر خواهد بود لذا اختلاف زمانی که بین Server و Client داشتیم بیشتر خواهد شد. همان طور که پیش تر گفتیم هدف ما این است اختلاف زمانی کم شود.

برای حل این مشکل در شبکه‌هایی که ترافیک بالایی دارند به جای تعریف یک Time Server از چند Time Server استفاده می‌کنیم.

هر Client با توجه به Time Server خود اختلاف زمانی خاص خود را خواهد داشت لذا می‌توانیم بگوییم زمان Clientهای سرور نیز با فرق دارند. زمانی که در یک شبکه با دامنه مشخص از اشتراک گذاری اشتراک پرونده فایل یا دستگاه چاپگر یا اسکنر استفاده می‌کنیم گاهی به دلیل اختلاف زمانی Client با سرور فایل یا سرور دستگاه‌هایی مانند چاپگر یا پویشگر تصویر اسکنر پیغام “Authentication failed” (بیشتر*) نمایش داده می‌شود، به عبارتی شرط تصدیق اتصال نقض وبا شکست مواجه می‌شود. راه حل پیشنهادی آن است که از تعداد بیشتری Time Server استفاده کنیم یا دست کم Time Serverهایی که در اختیار داریم را در شبکه طوری قرار دهیم که در مقابل هم و در نقاط متفاوت نصب شوند با این کار اندکی اختلاف زمانی را کاهش می‌دهیم.

این احتمال وجود دارد که کلاینت موجود در شبکه رایانه‌ای در یک زمان واحد به سرورهای زمانی مختلف در شبکه درخواست خود را روی قرارداد داده‌نگار کاربر بفرستد که در این حالت client به طور خودکار کوتاه ترین زمان را انتخاب می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *